درب ضد حریق Fireproof door

درب مقاوم در برابر آتش یا درب‌ ضد حریق

درب مقاوم در  برابر آتش یا  درب‌  ضد حریق

 

 

ضرورت درب ضد حریق

سالانه در سراسر جهان در اثر عدم رعایت اصول و استانداردهای تدوین شده برای ساختمان ها، حوادث و سوانح دلخراش و جبران ناپذیری از قبیل جراحات و تلفات جانی و خسارات مالی اتفاق می افتد. بر همین اساس همواره سازمان های جهانی در تلاشند تا استاندارهایی را تدوین کنند. درب ضد حریق یکی از فاکتورهای جهانی بسیار مهم برای ساختمان های امروزی میباشد که سازمان آتش نشانی براساس مقررات ساختمان که توسط وزارت راه و شهر سازی تدوین شده است، از سال 1393 سازنده ها را ملزم به استفاده از آن نموده است. درب ضد حریق یا درب خروج اضطراری EXIT DOOR   همانطور که از نام آن پیداست، به درب هایی گفته میشود که در زمان وقوع حوادث غیر مترقبه مانند آتش سوزی، زلزله و نظیر آن باعث سهولت خروج از ساختمان میشود. از ویژگی های یک درب ضد حریق، ضد دود بودن (دود بودن) آن میباشد، که در زمان وقوع حریق از ورود دود و آتش به طبقات دیگر، حداکثر تا مدت زمان 120 دقیقه جلوگیری نماید، در واقع درب ضد حریق حکم یک لایه محافظ را دارد.

 

 

درب ضد حریق، قسمتی ازمجموعه سـیستم های  محافظت در برابرآتش مـی‌باشد  و به منظور توقف  گسترش  دود، آتـش و خروج اضـطراری از یک ساخـتمان  اسـتفاده  می‌شود . حفاظت  از ساختمان  در برابر حریق  به عهده سازمان آتش نشانی نمی باشد، زیرا با فـرض اینکه، این  سازمان بروزترین تکنولوژی  و کارکنان  دوره دیده ماهر  هم  در  اختیار داشته باشد، تنها کـمک در اطـفای آن مـی نمایند. در ایران آمار کل جراحت‌ها بر اثر سوختگی ناشی از حـریق حـدود 6 نـفر در روز می‌باشد.  مطالعات نشان داده با به کارگیری درب ضد حریق و اقدامات پیشگـیری  (80) درصد آسیب، آتش سوزی‌ها قابل کنترل است، خاطر نشان می شود که اهمیت عملکرد، قدرت  و مقاومت یک وسیله در برابر آتش، زمانی خود را نشان می‌دهد که روزانه با آن سر و کار داشته باشیم.  با استناد به مبحث  سوم مقررات ملی ساختمان، درب‌ ضد حریق  استاندارد، دربی اسـت که  با انجام «آزمایش حریق استاندارد» حائز شرایط مقاومت و محافظت در برابرحریق متناسب  با محل استقرار خود باشد و مجموعه‌ای است از عناصر شامل لنگه درب، یراق آلات،  چارچوب و  دیگر اجزائی که مجموعاً  یک درجه مشخص از محافظت در برابر آتش را  تعیین  می نماید. این نکته قابل ذکر است که فقط درب هایی می‌توانند به عنوان  درب‌ ضـد حریق  برای محافظت بازشوها مورداستفاده قرار گیرند که  مشابه  کامل  آنها  تـحت  آزمایش قرار گرفته  باشد و درجه  محافـظت آنها مطابق با یکی از استانداردهای معتبر آزمون  مقاومت در برابر حریق تعیین شده باشد.

 

 

در هنگام خرید درب ضد حریق با کیفیت، باید چه ملاک هایی را در نظر بگیریم:

الف ) جنس (درب) باید از آلیاژی باشد که مقاومت کافی در مقابل حرارت و رطوبت را داشته باشد، بنابراین فلز بکار رفته باید از جنس آهن گالوانیزه ( ضد زنگ) باشد.

ب ) به منظور ماندگاری بالا، رنگ درب به روش الکترواستاتیک (رنگ پوردی پاششی نسوز) مرغوب ترین نوع رنگ فلزات باشد.

ج ) دارای نوار درزگیر(دود بند) نسوز، حجیم شونده باشد که در زمان وقوع حریق مقاومت خود را حفظ کرده واز ورود هوا به حریق

وهمچنین نفوذ دود در طبقه ای که حادثه در آن رخ داده به طبقات دیگر جلوگیری نماید.

د ) جهت سهولت در خروج، باید دستگیره آنتی پنیک (پنیک بار) و همچنین جک آرام بند داشته باشد که پس از استفاده به طور خودکار بسته شود.

ه ) چهار چوب درب نیز میبایست از جنس ورق آهن گالوانیزه باشد تا مقاومت کافی در برابر حریق را نیز داشته باشد.

نکته مهم: رنگ های استاندارد درب حریق معمولآ قرمز( به جهت هشدار بیشتر) و سفید کرم میباشد، اما میتواند دارای رنگ های دیگر نظیر طوسی، مشکی، رنگ چوب (دکورال) نیز باشد.

 

 

 

                انواع درب خروج:

 

 

درب ضد حریق دیتا سنتر

امروزه دیتا سنتر و اتاق سرور نقش موتور خانه شرکت ها و سازمان ها و مراکز اداری را ایفا میکنند. سنجش شرایط محیطی در اتاق سرور فقط برای اشخاص مشخص و از پیش تعیین شده میتواند باز شود. در دیتا سنترها باید از عبور افراد ناشناس جلوگیری شود، در نتیجه باید از دستگاه های تردد استفاده شود، همچنین عبور و مرور به داخل اتاق سرور ذخیره گردد و قابل گزارش گیری باشد.

 

 

درب ضد حریق بیمارستانی

درب ضد حریق بیمارستانی (بادبزنی) برای مکان های پر تردد نیاز به بازو بسته شدن لنگه در از دو طرف میباشد، مانند اتاق عمل وبخش های مربوط به آن در بیمارستان ها و همچنین مکان های پر رفت و آمد در ساختمان های عمومی میشوند.

 

ویژگی های درب ضد حریق

 

 

دسترسی آسان

درب های ضد حریق به عنوان راه فرار در مواقع خاص مانند آتش سوزی قرار میگیرد، معمولآ رنگ آنها قرمز روشن است تا در مواقع اضطراری قابل روئت باشد و همچنین امکان باز شدن آن با هل دادن دستگیره، در زمان مواجه با آتش وجود دارد.

 

 

میزان دید

وجود قسمت شیشه ای (دریچه بازدید) در درب ضد حریق، باعث رویت آتش و دود در محوطه آتش، جهت جلوگیری از برخورد با آن میباشد.

 

 

مقاومت در برابر آتش

مهم ترین فاکتور درب ضد حریق، میزان مقاومت در برابر آتش است، این میزان مقاومت در برابر آتش بدون صدمه دیدن تغییر شکل درب در مدت زمان مشخص تعیین میشود. میزان مقاومت این درب ها، بر حسب دقیقه محاسبه شده (گاهی به ساعت) و میزان استقامت آن در مقابله با آتش میباشد.

 

 

فشردگی هوا

درب ضد حریق، راه دسترسی خروجی امن، از محوطه آتش درنظر گرفته میشود، در نتیجه مهم است که از نفوذ دود به خروجی امن، جلوگیری کند و به همین منظورعایق دود هم دارد.

 

عایق صوتی

این درب ها در اماکنی مانند، مدرسه، تئاتر، استودیو و غیره به کار میرود، علاوه بر خاصیت ضد حریق بودن عایق صوتی نیز بوده و میتوانند از ورودی سروصدا ناخواسته به داخل محیط جلوگیری کند.

 

مشخصات درب ضد حریق

1 ) جنس ورقه لنگه/ چهارچوب:

ورقه فولادی به ضخامت 1/5 میلیمتری در چهارچوب و ضخامت 1/25 میلیمتری در لنگه

2 ) پوشش لنگه/ چهارچوب:

رنگ پودری کوره ای به روش الکترواستاتیک

3 ) هسته :

فضای داخلی لنگه باز شو درب حریق از جنس پشم سنگ

4 ) تجهیزات :

درزگیر سیلیکونی دود بند با مقاومت بالا در برابر حرارت 800 درجه سانتی گراد و لولای آرام بند مخصوص درب های ضد حریق

 5 ) نصب یراق آلات خروجی شامل قفل و دستگیره پنیک

6 ) امکان جانمایی و نصب شیشه های مقاومت در برابر حریق

7 ) چهارچوب های درب ضد سرقت به دو شکل متحرک(کشویی) و همچنین توانایی تولید با ابعاد خارج از استاندارد

 

 

 

امیدواریم که مطالب فوق، درباره درب های ضد حریق برایتان مفید بوده باشه و تونسته باشیم در

راستای ایمنی و امنیت و هر آنچه که نیاز به دانستن آن درباره درب های ضد حریق لازم داشتید، پاسخی

جامع داده باشیم و هرگونه سوالی که بی جواب مانده را از ما بپرسید، شرکت آتش دام با سالها سابقه ی درخشان

در این زمینه و با کادر ماهر و کار آزموده در هر زمینه ای، درباره امنیت، ایمنی، طراحی ، تولید ومشاوره 

آماده ارائه خدمات خود به شما عزیزان میباشد.

 

به امید سرزمینی آباد و ایمن برای تمامیه عزیزانمان در سراسر کشور


به اشتراک گذاری این پست: :

نظرها


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید! ورود