واتر میست (غبارآب)

Water mist

water mist  (غبارآب)

 

 

ساده ترین شکل استفاده از این نعمت خدادادی در کنترل حریق ، پاشش آب بر روی آتش بوده که در ابتدایی ترین حالت صنعتی به صورت بشکه های حاوی آب که در محیط خطرپذیر جانمایی میشده و توسط فیتیله به دینامیت هایی جهت انفجار بشکه و پخش آب در محیط مجهز میگشتند، اما با پیشرفت در زمینه مهار آتش ، طی سال ها به سیستم های اتوماتیک امروزی میرسیم که یکی از این سیستم ها (water mist) هستش که در این مقاله به بررسی این سیستم میپردازیم .

               

       

 

 آب از تاثیرگذارترین عنصر در زندگی بشر می‌باشد، خصوصیات منحصر به فرد این ماده حیات بخش سبب حضور آن در اکثر پیشرفت‌های علمی و دستاوردهای بشر گردیده.  از دیرباز تاکنون آب از اصلی ترین  عوامل اطفاء حریق محسوب میشود. در طی سال‌های طولانی این ماده به شکل های گوناگون در زمینه اطفاء مورد استفاده قرار گرفته است. این سیستم از جمله سیستم های جایگزین هالون ها محسوب می‌شود که دارای برتری های فنی و نکات مثبت زیست محیطی نسبت به سایر سیستم های موجود می باشد.

اساس کار سیستم water mist) ) همانگونه که از نامش بر می آید  براساس تولید غبار آب (مانند مه)  میباشد که بصورت تولید ذرات ریز آب در محیط تحت حفاظت عمل می‌کند.  قطر این ذرات در این سیستم بین (1۰ تا ۱۰۰) میکرون می باشد، دراین سیستم  آب با فشار بالایی که توسط واحد تامین فشار تولید می‌شود در شبکه توزیع می گردد ، فشار بالای تولید شده سبب تخلیه آب از نازل به صورت ذرات بسیار ریز می باشد که گویی به پودر تبدیل شدن اند ، این ویژگی در سیستم (water mist) سبب می‌شود که آب متفاوت با حالت معمول خود رفتار کند در این حالت آب ویژگی سرد کنندگی خود را دارا می باشد اما به دلیل وضعیت پیش آمده و تبدیل شدن به پودر در فضای تخلیه شده به طور کامل پخش میشود که در این حالت پوششی در اطراف حریق شکل می دهد که مانع از رسیدن اکسیژن به حریق می شود در این حالت خاصیت جذب حرارت توسط ذرات آب بیش از حالت معمول آن می باشد که این مقدار 1700 برابر بیشتر ازحالت معمول سیستم اطفاء اسپرینکلر میباشد.  مهمترین تغییراتی که در این حالت رخ  می دهد عدم اثر خیس کنندگی و مرطوبیت  بر روی محیط و اشیا می باشد. این ویژگی water mist)) سبب استفاده این سیستم در موارد متعدد و متنوع شده است که در آن مورد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 )اتاق کامپیوتر ، اتاق سرور،  اتاق مرکزارتباطات و تلفن ، موزه ها ، محل نگهداری اشیا باستانی ، کتابخانه ها ، رستوران ها ، هتل ها ، قسمت بار و تجهیزات کنترلی هواپیما ، حفاظت از کشتی ها و استفاده در سازه ها و تجهیزات فراساحل.

 همانگونه که از تنوع کاربرد این سیستم پیدا می باشد، توانایی ربودن گوی سبقت را در عرصه رقابت سیستم اطفا حریق را دارد.  از جمله مزیت های زیست محیطی سیستم اطفاء حریق water mist)) علاوه بر عدم ایجاد آلودگی در محیط تحت حفاظت،  هیچگونه اثر مخربی بر لایه ازون نمیگذارد و همچنین ضریب مرتبط به گرمایش زمین صفر میباشد، در واقع سیستم های اطفاء حریق (water mist) دوستدار محیط زیست به شمار می آید.

 

 

    

 

برخی از مزایای (water mist) نسبت به سایر سیستم های اطفاء آبی معمولی (اسپرینکلرها)

الف ) مصرف آب فوق العاده کمتر نسبت به سیستم های سنتی (حدود 2 درصد حجم آب مصرفی در سیستم آبپاش معمولی)

ب ) مواد مورد استفاده در کل پروژه از جنس استیل بوده و ضد خورندگی  با طول عمر بالا میباشند

پ ) ایجاد محیطی ایمن برای افرادی که در محیط اطفاء قرار میگیرند و بدون آلودگی محیطی

ت )  بازگشت سیستم به حالت عملیاتی با هزینه بسیار پایین  پس از تخلیه

س ) قابل فعال سازی از طریق سیستم الکترونیکی ، پنوماتیکی و دستی

ج ) کاهش آسیب های احتمالی دود با توجه به جذب سریع بالای دود

 چ ) نصب بسیار سریع به همراه کاهش چشمگیر قطر لوله

ح ) هیچ گونه آسیبی به افراد و تجهیزات وارد نمیکند

خ ) حداقل آسیب به تجهیزات و محیط پس از تخلیه

د ) حداقل هزینه های تعمییر و نگهداری

ر ) قابلیت نوسازی با حداقل هزینه

 

سیستم اطفاء حریق (water mist) بر اساس دسته بندی   (NFPA750)  شامل سه تقسیم بندی میباشد که عبارت است از:

1 ) سیستم فشار بالا  

2 ) سیستم فشار متوسط

3 ) سیستم فشار پایین

 

در نوع اول فشار کاری بالا سیستم حدود 100_160 بار میباشد و آب کاملآ به مه تبدیل میشود و افزایش پیدا میکند و جذب حرارت تا 1700 برابر نسبت به اسپرینکلر های معمولی افزایش پیدا میکند ، سیستم واتر میست  فشار متوسط دامنه کاربردی کمتری دارد و فشار کاری آن زیر 35 بار میباشد ، نوع سیستم با فشار کاری پایین 4_12 بار در محدوده فشار کاری اسپرینکلرهای معمولی با مختصر تغییر در سیستم پمپاژ قابل مزایای آن نسبت به سیستم آبپاش معمولی مصرف آب کمتری در حدود 1_4 بوده و با توجه افزایش سطح پخش ذرات ریز آب ، اطفاء سریعتر (تا 50 برابر) میباشد، توجه به این نکته ضروری است که تعداد اسپریکلرها و میزان آبدهی بالای اسپرینکلرها (تقریبآ 67 لیتر بر دقیقه ) میباشد، در سازه های بزرگ و لوکس مانند برجها ، هتلها ، سالن های همایش و مجتمع های مرتفع و عدم وجود مجراهایی جهت تخلیه حجم آب تولیدی در اثر تخلیه سیستم اطفاء حریق و آسیب های مشهود آب در سیستم آبپاش معمولی به تجهیزات و از همه مهمتر به کل سازه ساختمان ، پیشنهاد میگردد با تغییر سیستم پمپاژ و استفاده از نازل های واتر میست میزان خسارت تحمیلی از سوی سیستم آبی حذف شود.

 

 سیستم water mist)) از اجزای مختلفی تشکیل شده است که شامل موارد زیر می باشد:

1) واحد تولید فشار

2) سیستم تصفیه و رسوب گیری

۳) لوله کشی و نصب نازل در فضای تحت حفاظت

۴) سیستم کنترل پنلی برای اعلام حریق و فعال سازی سیستم در حالت خشک

 

واحد تولید فشار

 از مهمترین قسمت سیستم (water mist) واحد تولید فشارمی باشد که سبب وجه تمایز سیستم water mist)) با سیستم افشانه‌ها

شده است، فشار کاری برای سیستم در سه رده دسته بندی می شود که عبارت است از محدوده  bar 30 >p) ،

)60(  30> p >  ،( p < 60 ) میباشد، که سیستم (water mist) بهترین کارآیی خود را در حالت سوم که پرفشار می باشد از

خود نشان می دهد.

 

 نحوه تامین فشار برای سیستم توسط  دو روش امکان پذیرمی باشد که به شرح زیر میباشد:

 

۱) تولید فشار توسط کپسول گاز پر فشار

۲) تولید فشار توسط واحد پمپ

 

 

 تولید فشار توسط کپسول گاز پرفشار

 این سیستم با استفاده از دو نوع کپسول ، طراحی‌ وارائه می‌گردد، یکی شامل آب و دیگری شامل گاز پر فشار (گاز نیتروژن با فشار bar230 ) می‌باشد که کپسول گاز به آب متصل است و  توسط رگلاتور، فشار آن مطابق خواست طراح برای تخلیه در یک بازه زمانی معین تنظیم و تعدیل می گردد.  اساس کار این سیستم به این گونه است که پس از اعلام حریق توسط سیستم کنترل پنلی ، فرمان جهت تخلیه عامل اطفا کننده صادر می گردد، در این  هنگام گاز نیتروژن به داخل سیلندر آب تزریق می گردد و همزمان شیر الکتریکی واقع در ابتدای شبکه لوله کشی باز می‌شود و عمل تزریق آب به شبکه  و در نهایت تخلیه آن با فشار و سرعت بالا صورت می پذیرد.

 

 

تولید فشار توسط واحد پمپ

 به منظور تولید فشار توسط پمپ نیاز به طراحی و تجهیز مخزن ذخیره آب می باشد که بر اساس حجم محیط و مواد موجود در آن و خطر پذیری محیط تحت حفاظت محاسبه می شود. از آنجایی که مخزن و واحد پمپ نیاز به در نظر گرفتن فضا دارد لذا این سیستم برای فضاهای با حجم بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد،  از جمله مزیت های استفاده از سیستم پمپ می‌توان به اجزای سیستم اطفاء water mist)) به صورت سیستم تر یا خشک اشاره نمود، که هر کدام از مزیت های خاص خود برخوردار می باشد.

 

 

سیستم تصفیه و رسوب گیری

 از آنجایی که نازل های مورد استفاده در سیستم دارای روزنه بسیار کوچکی می‌باشند ، لذا آب مورد استفاده در سیستم

water mist)) باید از خلوص بالایی برخوردار باشد و در شبکه توزیع ، رسوبی بر جا نگذارد، ازهمین رو آب مقطر در این

سیستم مورد استفاده قرار می گیرد و در مورد سیستم مجهز به واحد پمپ، استفاده از فیلتر ضروری میباشد.

 

 

سیستم کنترل پنلی برای اعلام حریق و فعال سازی سیستم در حالت خشک

 سیستم اعلام حریق برای سیستم (water mist ) همانند سایر سیستم ها متشکل از یک کنترل پنل ، دتکتورهای کاشف حریق که  عبارت اند از دتکتور شعله ، دتکتور دود ، دتکتور حرارت ، دتکتور دود و حرارت ، دتکتور گاز (بوتان، پروپان، Co، ...)،   آژیر اعلام خطر ، فلاشر ، چراغ خطر و شستی های اعلام  که بصورت دستی می باشد ، اما کنترل پنلی که دارای برد کنترلی سیستم اطفا می باشد ،  در سیستم wa‌ter mist))  خشک کاربرد دارد که در این سیستم نازل ها به صورت باز مورد استفاده قرار می‌گیرند و در صورت وقوع حریق در زون های مشخص شده، سیستم فعال شده و وارد عمل می گردد.

 

 

 

 

امیدواریم که مطالب فوق ، درباره سیستم  wa‌ter mist))  برایتان مفید بوده باشه و تونسته باشیم در

راستای ایمنی و امنیت و هر آنچه که نیاز به دانستن آن درباره سیستم wa‌ter mist)) لازم داشتید ، پاسخی

جامع داده باشیم و هرگونه سوالی که بی جواب مانده را از ما بپرسید،  شرکت آتش دام با سالها سابقه ی

درخشان در این زمینه و با کادر ماهر و کار آزموده در هر زمینه ای ،  درباره امنیت ، ایمنی ، طراحی ، تولید

و مشاوره ، آماده ارائه خدمات خود به شما عزیزان میباشد.

 

به امید سرزمینی آباد و ایمن برای تمامیه عزیزانمان در سراسر کشور

 


به اشتراک گذاری این پست: :

نظرها


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید! ورود